مهندسي مكانيك خودرو



نرم افزارهای مهندسی مکانیک



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

هینه سازی خودروها به منظور محافظت از عابران پیاده در تصادفات

تصادفات عابرین پیاده با وسائط نقلیه موتوری چالش اصلی متخصصین بهداشت عمومی طب تروما و ایمنی ترافیک است. بیش ازیک سوم از 2/1 میلیون مرگ 10میلیون صدمه درسال که به علت تصادفات ترافیکی رخ داده است مربوط به عابرین پیاده است. در مقایسه با سرنشینان خودرو، عابرین پیاده متحمل جراحات متعدد با شدت بیشتر و مرگ و میر بالاتر میشوند. اگر چه اکثر این تصادفات در کشورهای درحال توسعه اتفاق میافتد ولی کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز متحمل هزینه سنگین ناشی از آسیب به عابرین پیاده درنتیجه سوانح ترافیکی می شوند که این میزان 2 برابر میزان آن در سرنشینان درون خودروست وبه همین نسبت میزان هزینه تحمیلی آن براقتصاد کشور 2 برابر می باشد (57400 پوند برای هر نفر عابر پیاده). علی رغم وسعت مشکل در عابرین پیاده، تحقیقاتی که متمرکز برکاهش آسیب ها و جراحات در عابرین پیاده باشد بسیار اندک است و اکثراً متمرکز بر سرنشینان درون خودرو شده است. بسیاری از تلاش ها که برای کاهش آسیب ها در عابرین پیاده صورت گرفته است بیشتر به جدا سازی معطوف بوده است مانند احداث پل عابر پیاده، آموزش های عمومی و اعمال قانون و در این رابطه کمتر به تغییر در طراحی خودرو توجه شده است. ممکن است که این عدم تلاش برای تغییر در طراحی خودرو به نگرش جامعه برگردد که آسیب ها و صدماتی که به وسیله برخورد یک جسم بزرگ و سخت با عابر پیاده کوچک و شکننده و آسیب پذیر به وجود میاید نمی توان به وسیله تغییر در ساختمان خودرو آنرا کاهش داد. ولی مهندسین طراحی که اصول ایمنی رابرای سرنشینان خودرو مورد توجه قرار می دهند، می توانند برای عابرین پیاده نیز یک محیط ایمن ایجاد نمایند.

درگذشته، مفهوم طراحی خودرو برای محافظت و ایمنی عابر پیاده و انجام آزمایشات ایمنی دوره ای و دسترسی به فناوری مدرن روز به منظور افزایش ایمنی خودرو، درنظر گرفته نمی شد. ولی امروزه فرهنگ و فضای علمی حاکم و قانون مند شدن جامعه باعث ایجاد انگیزه قوی تر شده است و مجال کاهش حوادث درعابرین پیاده چه از نظر تعداد و چه شدت آسیب به وسیله طراحی مناسب خودرو و به کار گیری ابزارهای ایمنی در خودروها رافراهم کرده است.

آناتومی تصادفات خودرو با عابرین پیاده:
دربیشترتصادفات عابرین پیاده وخودرو، آسیب های به وجود آمده ناشی از اصابت قسمت های جلو خودرو با عابرین پیاده می باشد و ساختمان جلوئی خودرو مسئول بیشتر این صدمات است (شکل 1)
 

خودرو
شکل 1

نقاط برخورد خودرو درتصادف با عابرین پیاده، قسمت جلو خودرو است که عامل اکثر صدمات به عابرین پیاده است.
در اینگونه تصادفات ترتیب اصابت به اجزاء بدن به خوبی شناخته شده است. سپر خودرو با پاهای عابر پیاده برخورد می کند. قسمت برآمده جلو کاپوت به ران یا باسن ضربه زده و نهایتاً سربه سطح خارجی کاپوت یا بادگیر تعبیه شده در قسمت انتهائی آن نزدیک به شیشه جلو که فضائی بسیار محکم و سخت است برخورد می کند (شکل 2).

دراین موقع عابر پیاده به جلو خودرو می چسبد و به همین حالت باقی می ماند. زمانی که خودرو متوقف می شود،عابر همچنان به راه خود ادامه داده و پس از لحظاتی به زمین می افتد که این امر نیز باعث صدمه بیشتر به وی خواهد شد.

علیرغم اینکه ترتیب اتفاقات فوق به صورت یک مجموعه پی درپی صورت می گیرد، ولی شدت واقعی آسیب ها بستگی به اندازه خودرو و شخص عابر، هوشیاری وی قبل از برخورد و سرعت خودرو در هنگام برخورد دارد. کوچک بودن بدنه اکثر خودروهای شخصی باعث می شود که برخورد در پائین تر از نقطه ثقل صورت گیرد و در این صورت مسیر حرکت عابر پیاده مطابق با (شکل 2) خواهد شد.

تصادف خودرو با انسان
شکل 2

ترتیب رخداد حادثه درتصادف باعابرین پیاده:
بعداز برخورد سپربا پای عابر پیاده و پس ازچرخش پاها که اصطلاحاً «قنداق» شدن به آن گفته می شود، سر با بادگیر یا سطح خارجی کاپوت برخورد می کند. ولی در خودرو های سنگین تر و بلندتر مانند خودروهای چند منظوره (جیپ). کامیونت، کامیون و ون برخورد بالاتر از نقطه ثقل است و در این حالت عابر پیاده بدون تماس با کاپوت خود رو به جلو پرتاپ شده و سپس خودروئی که سعی در متوقف شدن دارد از روی وی عبور می نماید.

نمای آسیب ها و اقدامات متقابل:
برخورد عابر پیاده به کاپوت یا سپر خودرو؟ در تصادفات کدام یک ارجح است؟ سر و پاها بیشترین نقاط بدن هستند که دچار آسیب می شوند. از آنجائی  که  ضربه به سر از مهم ترین علل مرگ  و میر و ناتوانی های ناشی ازآسیب های ترافیکی درعابرین پیاده است (شکل 3) ایجاد یک بستر نسبتاً نرم در خودرو برای فرود عابر پیاده از اصول اولیه طراحی ایمنی خودرو برای محافظت از عابرین پیاده است.

میزان سختی نقاط مختلف که سر با آنها برخورد می کند به طرز باور نکردنی در ایجاد صدمه و آسیب دخیل است.


 شکل 3 - توزیع آسیب ها دربرخورد خودرو باعابرین پیاده (چپ) و فراوانی آسیب ها به تفکیک نقاط خودرو (راست).

درعابرین پیاده بزرگسال، سر و پاها شایع ترین محل صدمه هستند و از این میان آسیب به سر از عمده ترین علت مرگ و میر به شمار می آید. بادگیر و سپر، مهم ترین قسمت های ایجاد آسیب هستند.

برخورد سر با قسمت نسبتاً سخت بادگیر، باعث ایجاد آسیب شدید به سر، شکستگی استخوان سرو صورت و آسیب عروقی حتی در سرعت های پائین می شود. در حالی که در برخورد با قسمت های مرکزی نرم تر، این آسیب ها و صدمات کاهش می یابند. ازآنجائی که سطح کاپوت از فلز ساخته شده است و نسبتاً ساختمان قابل قبولی دارد خود به تنهائی خطر آفرین نیست. ولی خطر زمانی جدی است که سر به قسمت هایی از کاپوت که روی اجزاء سخت مانند موتور را می پوشاند برخورد نماید. راه حلی که درنظر گرفته می شود، ایجاد فضای کافی (حداقل 10 سانتی متر) بین کاپوت و موتور است و این راه حل مناسبی است.

پیشنهادی دیگر استفاده از کاپوت هوشمند یا فناوری پیروتکنیک است. در مواقع تصادف کاپوت به ضربه حساسیت داشته و بلافاصله کمی باز می گردد. بدین صورت فضای بین موتور و کاپوت زیاد می شود. این عمل در عین اینکه شکل سنتی خودرو را حفظ می کند باعث پیشگیری ازصدمات جدی به سر نیز می گردد.

  درب كاپوت
شکل 4

کاپوت هوشمند (POP-up) که مجهز به حس کننده می باشد. بلافاصله پس ازبرخورد با عابر پیاده قسمت عقب آن به سمت بالاحرکت می کند و در نتیجه یک بستر نرم و مناسب برای فرود سر پدید می آورد.

راه حل سوم استفاده از روش (Pop Up) می باشد بدین صورت که در موقع تصادف لبه انتهائی کاپوت روبه بالا باز شده و مانع از برخورد سر با قسمت سخت بادگیر می شود. با وجود اینها، مؤثرترین راه، به کارگیری کیسه هوا در فاصله بین کاپوت و موتور، دراطراف بادگیرها و دیگر نقاط سخت خودرو است که امکان برخورد سر با آنها وجود دارد (شکل 5)

با وجودی که صدمات بر سر علت اصلی مرگ و میر درتصادفات ترافیکی است اما صدمه به پاها از شایع ترین این آسیب ها می باشد.(شکل3)

برخورد مستقیم سپر خودرو با پاهای انسان به شکستگی یک یا هر دواستخوان ساق پا می انجامد و جراحت به رباط های زانو ازدیگر پیامد های این برخوردهاست.

كاپوت هوشمند
شکل 5

کاپوت هوشمند به تنهائی برای محافظت سراز قسمت های ثابت و سخت مخصوصاً درخودروهای کوچک کافی به نظر نمی رسد. استفاده از بالشتک A و کیسه هوا می تواند این ضعف را برطرف نماید.

تلاش برای کاهش انتقال قدرت به زانو ها و افزایش سطحی که نیروبه آن وارد می شود، از اهداف اولیه طراحی خودروها برای محافظت عابرین پیاده است. یکی از این رویکرد ها به کار گیری جاذب انرژی روی سپر خودروها است. البته کاهش ضریب سختی سپرها با محدودیت همراه است. زیرا اصولاً وجود سپرها برای محافظت جلو خودرو درتصادفات می باشد. در آزمایش ها به نحوی که درآن از آدمک ها استفاده شده و با کمک شبیه ساز کامپیوتری به آن واقعیت بخشیده شده است، مشخص شده است که اعمال تغییرات هرچند جزئی و اندک در ساختمان سپرها و در ارتفاع و شکل خارجی آنها به همراه افزایش میزان هوشیاری عابرین پیاده درهنگام برخورد باعث کاهش زیاد صدمه به پاها می گردد.

درکل سپرهای کم ارتفاع ازسطح زمین درموقع برخورد باعث چرخش همزمان هردواستخوان ساق پا می شود و این در حالی است که بدن بر روی خودرو افتاده است. سپرهائی که ارتفاع آنها از سطح زمین بالاتر از ارتفاع زانو عابر پیاده باشد (که بیشتر در خودروهای چند منظوره مانند جیپ و پاترول مشاهده می شود) باعث گردش استخوان های ساق پا برخلاف جهت همدیگر شده که موجب آسیب شدید به زانو ها می شود. اضافه نمودن یک سپر کوچک تر در زیر سپر اصلی (گل سپرها) باعث محدودیت دراین گردش شده که نتیجاً توزیع بهتر نیرو را به همراه خواهد داشت.

طراحی مناسب چراغ های اصلی در جلو خودرو نیز می تواند به عنوان جاذب انرژی حاصل از برخورد عمل نماید و در نتیجه صدمات ناشی از آن را کاهش دهد.

ارزشیابی و اقدامات انجام شده:
کمیته افزایش ضریب ایمنی خودرو دراروپا (
EEVC) برای ارزیابی آسیب های بالقوه در برخورد قسمت های جلوی خودرو با عابرین پیاده، آزمایشات اختصاصی را طراحی کرده است و به تازگی نیز این کمیته آزمون های مستمر اثر ضربه راه شبیه سازی کرده که برخورد خودرو با سرعت 40 کیلومتر در ساعت را با عابرین پیاده پیشنهاد می کند (شکل 6)


شکل 6

آزمون پیشنهادی کمیته افزایش ضریب ایمنی خودرو در اروپا (EEVC)  نشان دهنده اثر تصادف خودرو با وسیله نقلیه در سرعت 40 کیلومتر درساعت است. این آزمون اقتصادی و از قابلیت تکرار پذیری برخوردار است.

این آزمون اکثر نقاط کاپوت را که می تواند جایگاه برخورد سر و زانو باشد را شامل می شود. این نقاط مجهز به گیرنده هائی هستند که شدت ضربه، جابجائی حاصل از آن و شتاب به وجود آمده را توسط رایانه و با توجه به سطح مقاومت بدن و شاخص های بیومکانیکی سر و پاها تجزیه و تحلیل می کند. توافق داوطلبانه ای که بین سازندگان خودرو در اروپا صورت گرفته حکایت از این دارد که خودروهائی که بعد ازسال 2010 میلادی به بازارعرضه می شوند باید آزمون های پیشنهادی (EEVC) را با موفقیت گذارنده باشند و هم اکنون تحت برنامه ارزیابی خودروهای جدید (NCAP)، بسیاری از کشورها در اقصی نقاط دنیا این آزمون ها را انجام می دهند و نتایج آنها برای اطلاعات بیشتر مشتریان در اختیار ایشان قرار می گیرد. اگر این آزمون ها برای همه خودروسازان اجباری گردد، تخمین زده می شود که میزان مرگ و میر عابرین پیاده تا بیشتر از 20% کاهش یابد و برای کاهش بیشتر این میزان، ضروریست که بادگیر خودرو و قاب دور آنرا نیز یکی از اجزاء این آزمون ها قرار دهند که این خود به تنهائی مسئول 15% و یا بیشتر از کل آسیب های عابرین پیاده است. مضافاً پیشرفت در دقت ضربه سازها و تعیین شاخص های دقیق تر تخمین آسیب ها، نیازمند مطالعات عمیق تر بیومکانیکی است.

با وجود محدودیت آزمایشات جاری، اگر چه EEVC باعث افزایش آگاهی جامعه از طراحی خودرو در ارتباط با عابرین پیاده شده است ولی زمانی که این آزمون ها با روش های جامع پیشگیری ازآسیب ها توأم شود باعث کاهش چشمگیر آسیب ها خواهد شد؛ چیزی که زمانی تصور می شد موضوعی فراتر از دخالت انسان باشد.


 

 

 
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

F1

راهنما(Help)

F3

پنهان و ظاهر کردن درخت طراحي(Specification tree)

Shift + F1

معرفي دستورات نوار ابزار

Shift + F2

کنترل موقعيت درخت طرحي

Shift + F3

فعال و غير فعال کردن درخت طرحي براي بزرگ و کوچک کردن و جابجايي (معادل کليک روي ميله هاي درخت طراحي)

Alt + F8

ماکرو(Macros)

Alt + Enter

ظاهر شدن خصوصيات موضوع انتخابي (Properties)

Esc

لغو دستور

Ctrl + Page Up

  بزرگ نمايي (Zoom In)

Ctrl + Page Down

کوچک نمايي (Zoom Out)

Ctrl + Tab

نمايش فايل هاي باز ديگر

Arrow Key

با قرار دادن موس روي چند موضوي روي هم، ميتوان يکي از آنها را به دلخواه انتخاب کرد.

Shift + arrow

چرخش (Rotate)

Ctrl + arrow

جابجايي (Pan)

Home

در نوار ابزار Propertiesو مانند آن بالاترين موقعيت را نشان ميدهد  .

End

در نوار ابزار Propertiesو مانند آن پايين ترين موقعيت را نشان ميدهد   .

Page Up

در نوار ابزار Propertiesو مانند آن جابجايي  ده تايي بطرف بالا .

Page Down

ده تايي بطرف پايين ومانند آن جابجايي Prop. در نوار ابزار

Ctrl + C

کپي (Copy)

Ctrl + F

جستجو Search (Find)

Ctrl + G

Selection Sets

Ctrl + N

باز کردن یک فایل جدید

Ctrl + O

باز کردن یک فایل از قبل ذخیره شده

Ctrl + P

پرینت گرفتن یک فایل

Ctrl + S

ذخیره کردن فایل مورد نظر

Ctrl + V

Paste

Ctrl + X

Cut

Ctrl + Y

Redo

Ctrl + Z

Undo

 از مسیر زیر میتوان Ctrl + Z ) Undo) را تا 99 مرحله افزایش داد:

Tools >> Options >> General >> PCS >>Undo >>Stack size 10 

برای ایجاد یک shortcuts  جدید مراحل زیر را طی می کنیم :

1 – از منوی کرکره ای مسیر زیر را انتخاب می کنیم.

Tools >> Customize >> Commands

2 - درستون سمت چپ این پنجره  All Command  را انتخاب می کنیم.

3 - در ستون سمت راست پنجره گشوده شده ، دستور مورد نظر را انتخاب می کنیم بعنوان مثال دستور Exit Workbench را انتخاب می کنیم .

4- Show Properties را در پنجره  اننخاب می کنیم.

5- حال Shortcut مورد نظر را در قسمت  Accelerator تایپ می کنیم .مثلاً F2  و یا  Ctrl+1و یا هر کلید دیگری که قبلاً استفاده نشده باشد .

با بستن این پنجره کلید میانبر مذکور فعال می شود
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

نرم افزار مطلب

 

مطلب ( MATLAB ) یکی از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا با تمرکز بر روی تکنیکهای محاسباتی است. این نرم افزار  محیطی  مناسب  برای  انجام  عملیاتهای  ریاضی، ایجاد  محیطهای  ویژوال  و  برنامه نویسی آسان را همزمان فراهم کرده است. در این   نرم افزار تلاش بر آن است که مسائل ریاضی و راه حلهای آنها به همان صورتیکه در ریاضیات رایج دانشگاهی وجود دارد ارائه شوند.

این نرم افزار به صورت اختصاصی در موارد زیر کاربرد دارد:

1-    ریاضیات و محاسبات

2-   ساخت و پیاده سازی الگوریتم های ریاضی

3- جمع آوری داده ها

4- مدلسازی، شبیه سازی و تحلیل مدل

5- آنالیز، استخراج مشخصه های آماری، رسم و نمایش دیتا

6- رسم گرافهای مهندسی و علوم(منحنی های دو بعدی و سه بعدی، منحنی های آماری و . . . )

7- تولید نرم افزارهای کاربردی دارای واسط گرافیکی

نرم افزار مطلب دارای سیستمی اندرکنشی بوده که در آن تمامی داده ها به صورت آرایه های بدون تعیین بعد معین و مشخص ذخیره می شوند. این خاصیت این امکان را به شما می دهد که مسائل محاسباتی بسیاری را با استفاده از فرمولهای برداری و ماتریسی برای طیف وسیعی از داده ها بنویسید. این نحوه  برنامه نویسی  در حقیقت  کسری  از  زمانی  است  که در یک زبان سطح متوسط   غیر دینامیک چون C و FORTRAN صرف می شود.

نام MATLAB از حروف ابتدایی MATRIX LABORATORY  آمده  است. این  نرم افزار  در  ابتدا به  عنوان   نرم افزاری جهت انجام سریعتر عملیاتهای ماتریس و به عنوان تجمیع دو پروژه LINPACK و ETSPACK طراحی شد. امروزه نرم افزار مطلب از کتابخانه های تابعی BLAS و LAPACK در محاسبات ماتریسی خود استفاده می کند.

MATLAB  طیف متنوعی از کاربران را تحت پوشش قرار داده است. در محیطهای دانشگاهی از مطلب به عنوان ابزاری برای آموزش دوره های مقدماتی تا پیشرفته ریاضیات، علوم مهندسی و علوم پایه استفاده می شود. در صنایع نیز مطلب به عنوان ابزاری برای تحقیقات افزایش تولید و نیز آنالیز ریاضی مسائل درگیر در آن صنایع استفاده می شود.

شرکت MathWorks به همراه نرم افزار MATLAB ، راه حلهای کاربردی معینی در زمینه های علوم نو را با عنوان Toolbox عرضه کرده است. آنچه در این جعبه ابزارهای کاربردی ارائه شده چنان است که کاربران را قادر می سازد ضمن استفاده از تکنولوژی محاسباتی مربوطه به یادگیری و توسعه آن نیز بپردازد، این جعبه ابزارها ، مجموعه ای از توابع مطلب ( m-file ) را شامل شده که ضمن اضافه شدن به نرم افزار مطلب محیط آن را برای حل مسائل ویژه ای از علوم جدید آماده می کند.

از حوزه های علوم جدیدی که در این جعبه ابزارها به آنها پرداخت شده می توان به جعبه ابزارهای پردازش تصویر، پردازش سیگنال،  سیستم های کنترلی،  شبکه های عصبی،  منطق فازی،  فوریه     دو بعدی Wavelett ، شبیه سازی و . . . اشاره کرد.

ساختار نرم افزار مطلب:

 نرم افزار MATLAB بر 5 رکن اصلی استوار است، این ارکان عبارتند از:

    1-  میز و محیط کاری نرم افزار:

این مجموعه کاربر را قادر می سازد تا با نرم افزار ارتباط موثری برقرار کند. بدین منظور نرم افزار از واسطهای گرافیکی قدرتمندی بهره می برد که از آن جمله    می توان به صفحه کار و پنجره فرمان و پنجره تاریخچه فرامین ( Command History ) ، پنجره ویرایش و رفع عیب برنامه های مطلب، آنالایزر کدهای برنامه نویسی، جستجوگر، help نرم افزار، فضای کاری متغیرهای مطلب و نیز فایلها و مسیرهای جستجو و . . . اشاره کرد.

2-  کتابخانه توابع ریاضی:

در این  نرم افزار  مجموعه  وسیعی  از  الگوریتم های  محاسباتی از   توابع  ابتدایی   چون        ( جمع سینوسی و کسینوسی و ریاضیات مختلط تا توابع پیچیده تر چون معکوس ماتریس، مقادیر ویژه ماتریس، توابع بسل و FFT ( تبدیل فوریه سریع ) را شامل می شود.

3- زبان برنامه نویسی:

این  نرم افزار  دارای زبان برنامه نویسی سطح بالای آرایه ای/ماتریسی  با فرامین   کنترل برنامه،    ساخت تابع،  پذیرش ساختارهای مختلف داده ای، قابلیت دریافت ورودی/ارسال خروجی و قابلیت  برنامه نویسی شی گرا  می باشد.  برنامه نویسی در این  محیط  به  هر  دو صورت  نوشتن     برنامه های کوچک ( Small Scale ) تا برنامه های بزرگ ( Large Scale ) امکان پذیر است.

  4- خواص گرافیکی نرم افزار:

 مطلب  قابلیت  نمایش بسیار آسان ماتریسها و بردارها،  دستکاری  و  چاپ  دیتای مربوطه را دارد. این  موارد  مشتمل  بر  نمایش  گرافهای دو و سه بعدی،  پردازش تصویر،  انیمیشن سازی  و ارائه تصاویر  با فرمت دلخواه  می باشد. همچنین در این نرم افزار امکان ساخت واسطهای گرافیکی وجود دارد.

5- واسطهای با محیط بیرونی مطلب/API :

 مطلب امکان ارتباط دوطرفه با نرم افزارهای Fortran و C را دارد. این امکان به سه صورت در مطلب قابل استفاده است:

1-   صداکردن برنامه مطلب در برنامه های C ( به صورت dll )

2-   استفاده از مطلب به عنوان یک موتور محاسباتی

۳-   خواندن و نوشتن  mat فایل.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:مطلب ( MATLAB ) یکی از زبانهای برنامه نویسی سطح بالا با تمرکز بر روی تکنیکهای محاسباتی است, این نرم افزار محیطی مناسب برای انجام عملیاتهای ریاضی, ایجاد محیطهای ویژوال و برنامه نویسی آسان را همزمان فراهم کرده است, در این نرم افزار تلاش بر آن است که مسائل ریاضی و راه حلهای آنها به همان صورتیکه در ریاضیات رایج دانشگاهی وجود دارد ارائه شوند, این نرم افزار به صورت اختصاصی در موارد زیر کاربرد دارد: 1- ریاضیات و محاسبات 2- ساخت و پیاده سازی الگوریتم های ریاضی 3- جمع آوری داده ها 4- مدلسازی, شبیه سازی و تحلیل مدل 5- آنالیز, استخراج مشخصه های آماری, رسم و نمایش دیتا 6- رسم گرافهای مهندسی و علوم(منحنی های دو بعدی و سه بعدی, منحنی های آماری و , , , ) 7- تولید نرم افزارهای کاربردی دارای واسط گرافیکی نرم افزار مطلب دارای سیستمی اندرکنشی بوده که در آن تمامی داده ها به صورت آرایه های بدون تعیین بعد معین و مشخص ذخیره می شوند, این خاصیت این امکان را به شما می دهد که مسائل محاسباتی بسیاری را با استفاده از فرمولهای برداری و ماتریسی برای طیف وسیعی از داده ها بنویسید, این نحوه برنامه نویسی در حقیقت کسری از زمانی است که در یک زبان سطح متوسط غیر دینامیک چون C و FORTRAN صرف می شود, نام MATLAB از حروف ابتدایی MATRIX LABORATORY آمده است, این نرم افزار در ابتدا به عنوان نرم افزاری جهت انجام سریعتر عملیاتهای ماتریس و به عنوان تجمیع دو پروژه LINPACK و ETSPACK طراحی شد, امروزه نرم افزار مطلب از کتابخانه های تابعی BLAS و LAPACK در محاسبات ماتریسی خود استفاده می کند, MATLAB طیف متنوعی از کاربران را تحت پوشش قرار داده است, در محیطهای دانشگاهی از مطلب به عنوان ابزاری برای آموزش دوره های مقدماتی تا پیشرفته ریاضیات, علوم مهندسی و علوم پایه استفاده می شود, در صنایع نیز مطلب به عنوان ابزاری برای تحقیقات افزایش تولید و نیز آنالیز ریاضی مسائل درگیر در آن صنایع استفاده می شود, شرکت MathWorks به همراه نرم افزار MATLAB , راه حلهای کاربردی معینی در زمینه های علوم نو را با عنوان Toolbox عرضه کرده است, آنچه در این جعبه ابزارهای کاربردی ارائه شده چنان است که کاربران را قادر می سازد ضمن استفاده از تکنولوژی محاسباتی مربوطه به یادگیری و توسعه آن نیز بپردازد, این جعبه ابزارها , مجموعه ای از توابع مطلب ( m-file ) را شامل شده که ضمن اضافه شدن به نرم افزار مطلب محیط آن را برای حل مسائل ویژه ای از علوم جدید آماده می کند, از حوزه های علوم جدیدی که در این جعبه ابزارها به آنها پرداخت شده می توان به جعبه ابزارهای پردازش تصویر, پردازش سیگنال, سیستم های کنترلی, شبکه های عصبی, منطق فازی, فوریه دو بعدی Wavelett , شبیه سازی و , , , اشاره کرد, ساختار نرم افزار مطلب: نرم افزار MATLAB بر 5 رکن اصلی استوار است, این ارکان عبارتند از: 1- میز و محیط کاری نرم افزار: این مجموعه کاربر را قادر می سازد تا با نرم افزار ارتباط موثری برقرار کند, بدین منظور نرم افزار از واسطهای گرافیکی قدرتمندی بهره می برد که از آن جمله می توان به صفحه کار و پنجره فرمان و پنجره تاریخچه فرامین ( Command History ) , پنجره ویرایش و رفع عیب برنامه های مطلب, آنالایزر کدهای برنامه نویسی, جستجوگر, help نرم افزار, فضای کاری متغیرهای مطلب و نیز فایلها و مسیرهای جستجو و , , , اشاره کرد, 2- کتابخانه توابع ریاضی: در این نرم افزار مجموعه وسیعی از الگوریتم های محاسباتی از توابع ابتدایی چون ( جمع سینوسی و کسینوسی و ریاضیات مختلط تا توابع پیچیده تر چون معکوس ماتریس, مقادیر ویژه ماتریس, توابع بسل و FFT ( تبدیل فوریه سریع ) را شامل می شود, 3- زبان برنامه نویسی: این نرم افزار دارای زبان برنامه نویسی سطح بالای آرایه ای/ماتریسی با فرامین کنترل برنامه, ساخت تابع, پذیرش ساختارهای مختلف داده ای, قابلیت دریافت ورودی/ارسال خروجی و قابلیت برنامه نویسی شی گرا می باشد, برنامه نویسی در این محیط به هر دو صورت نوشتن برنامه های کوچک ( Small Scale ) تا برنامه های بزرگ ( Large Scale ) امکان پذیر است, 4- خواص گرافیکی نرم افزار: مطلب قابلیت نمایش بسیار آسان ماتریسها و بردارها, دستکاری و چاپ دیتای مربوطه را دارد, این موارد مشتمل بر نمایش گرافهای دو و سه بعدی, پردازش تصویر, انیمیشن سازی و ارائه تصاویر با فرمت دلخواه می باشد, همچنین در این نرم افزار امکان ساخت واسطهای گرافیکی وجود دارد, 5- واسطهای با محیط بیرونی مطلب/API : مطلب امکان ارتباط دوطرفه با نرم افزارهای Fortran و C را دارد, این امکان به سه صورت در مطلب قابل استفاده است: 1- صداکردن برنامه مطلب در برنامه های C ( به صورت dll ) 2- استفاده از مطلب به عنوان یک موتور محاسباتی ۳- خواندن و نوشتن mat فایل, , توسط خشنود دولت |

 

نرم افزار COSMOSWorks  ،  COSMOSMotionو COSMOSFloWORKS  به همراه COSMOSEMS از محصولات شرکت SRAC بوده که قادر به تحلیل مسائل خطّی و غیر خطّی می باشند . در اینجا توضیح مختصری در مورد هریک از این بسته ها ارائه شده است .

1- COSMOSWorks

این بسته نرم افزاری که بر روی Solidworks نصب می شود امکان اجرای آنالیزهای قدرتمند در محیط Solidworks را به کاربر می دهد . توجّه به این نکته ضروری است که برای نصب2005 COSMOSWorks حتماً بایدSolidworks2005 یا بالاتر نصب باشد . ( این مطلب در مورد نسخه های دیگر نیز صادق می باشد .) . COSMOSWorks دارای طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل سیستم های پیچیده و مونتاژ شده می باشد . این نرم افزار با دارا بودن یکی از سریعترین حل کننده ها برای تحلیل مسائل خطّی ، بهینه سازی طرّاحی ، مسائل غیر خطّی و ... د رصنعت کاربرد وسیعی دارد .

1-1-    قابلیّت های COSMOSWorks

از جمله ویژگی های برجسته این بسته نرم افزاری به موارد زیر می توان اشاره کرد :

• به طور کامل در محیط Solidworks کار می کند و کاربر به منظور استفاده از آن نیاز ندارد با محیط جدیدی آشنا شود .

• توانایی تحلیل قطعات مونتاژ شده که در بین اعضا فضای خالی یا تماس با اصطکاک باشد را داراست.

•قابلیّت تحلیل پوسته ها 2با بهره گیری از سطوح Solidworks3

• قابلیّت تعریف ورودی ها از قبیل جنس مادّه، قیدها، بارگذاری ها،اندازه مش ها ، مقاومت تماس و ابعاد هندسی به شورت پارامتر یا معادلات پارامتری .  

• قابلیّت بهینه سازی شکل اجسام و قطعات مونتاژ شده وقتی که مدل دارای قیدهایی از قبیل قیــدهای استاتیکی ، حرارتی یا کمـانش بوده و یا مـواردی که بهینه سازی ویژگی هایی چون جرم ، جسم یا ضرایب شکل مدّ نظر باشد .

• وجود مش بند AccuStress . این مش بند مناطق بحرانی را پیدا کرده و در این نواحی مش بندهای بهتری را به طور خودکار قرار می دهد تا این اطمینان حاصل شود که محاسبات تنش دقیق خواهیم داشت .

• با پشتیبانی گرافیک سه بعدی بر پایه ی Open Gl نتایج را به صورت گرافیکی و سریع در اختیار کاربر قرار می دهد.

COSMOSWorks در سه ساختار مختلف عرضه می شود که تفاوت آنها در جدول (1) نشان داده شده است .

 

 

جدول1-معرّفی ساختارهای نرم افزار

نوع تحلیل

Design

Professional

Advanced

Professional

استاتیک خطّی

×

×

×

فرکانس کمانش

 

 

×

×

حرارتی

 

×

×

غیر خطّی/غیر خطّی

پیشرفته

 

 

×

خستگی

 

 

×

دینامیک پیشرفته شامل

GEO Star

 

 

×

تحلیل پوسته

×

×

×

قطعات مونتاژی و تماس

×

×

×

 

 

2- COSMOSMotion

این ابزارمحبوب ترین وسیله مدل سازی مجازی در محیط Solidworks می باشد که کاربر را قبل از ساختن مدل از کارکرد آن مطمئن می سازد . جالب است بدانید که COSMOSMotion محصولی از MSC. ADAMS می باشد که بیشترین کاربرد را در شطح جهان در زمینه شبیه سازی سیستم های مکانیکی دارد. با قرار گرفتن این ابزار در محیط Solidworks مهندسین قادر خواهند بود تا کارکرد قطعات ایجاد شده در Solidworks را در همان محیط ببینند .

از موارد استفاده این ابزار می توان از تعیین توان مصرفی خروجی میله بندی ها و مکانیزم ها ، طرّاحی بادامک ها ، چرخنده ها و مشاهده کارکرد انها ، بررسی رفتار اجسام در حال تماس و ... نام برد.

2-1 ویژگی ها و قابلیّت های برجسته COSMOSMotion

از جمله ویژگی های برجسته این بسته نرم افزاری به موارد زیر می توان اشاره کرد :

• با دارا بودن پنجره هوشمند تنظیم حرکت 1 به سرعت می توان مدل های حرکت را ایجاد کرد .

 • دارای انواع اتّصالات از قبیل اتّصال لولایی ، استوانه ای ، کروی ، یونیورسال، انتقالی ، پیچی ، صفحه ای ، ثابت و بوش های همسانگرد .

• وجود اتّصالات ساده از قبیل اتّصالات هم خط ، هم صفحه ، هم جهت ، محورهای موازی و عمود .

• دارای قیدهای تماسی یا بادامک شامل تماس دو بعدی نقطه با منحنی ، تماس دو بعدی منحنی با منحنی ، تماس غیر پیوسته دو بعدی منحنی با منحنی و در نهایت تماس سه بعدی می باشد .

وجود Joint couplers . این گزینه این قابلیّت را می دهد تا حرکت یک اتّصال لولا یا استوانه ای یا انتقالی با حرکت یک اتّصال دیگر لولا یا استوانه ای یا انتقالی یکی شود .

• وجود Motion Drivers . این گزینه شامل ابزارهای ایجاد حرکت می باشد .

• وجود Motion Types . این بخش شامل جابجایی ، سرعت و شتاب می باشد . • دربرگیرنده توابع حرکت و نیرو از قبیل چون تابع ثابت ، هارمونیک ، پله ، منحنی و تمام عبارت های تابعی که در نرم افزار ADAMS موجود است می باشد .

• دارای انواع نیروها شامل فنرهای خطّی و پیچشی ، دمپرهای خطّی و پیچشی ، نیرو یا گشتاور به صورت عمل و عکس العمل ، نیروهای تماسی نقطه به نقطه و جاذبه می باشد .

• در قسمت مشاهده نتایج می توان بردارهای جابجایی ، سرعت ، شتاب و نیرو را مشاهده کرد.همچنین مسیر حرکت هر نقطه که کاربر بخواهد در طول شبیه سازی سه بعدی و انیمیشن ، قابل نمایش می باشد . به علاوه ذخیره کردن انیمیشن به شکل AVI، VRML و خارج کردن نتایج به صورت فایل excel یا فایل text امکان پذیر می باشد .  

• نیروهای اینرسی و نیروهای اتّصالات می توانند برای تحلیل تنش به محیط COSMOSWorks فرستاده شوند .

3-COSMOSFloWorks

ابزار شبیه سازی جریان سیّال برای کاربران SolidWorks می باشد .

3-1- ویژگی ها و قابلیّت های برجسته ی COSMOSFloWorks

از جمله ویژگی های این بسته نرم افزاری به موارد زیر می توان اشاره کرد :

• ساختار تک پنجره ای کاملاً سازگار با SolidWorks .

• استفاده مستقیم از مدل های ساخته شده توسّط SolidWorks .

• دارا بودن مدیریّت پارامترها .

• داستن نوار ابزار برای دسترسی سریع

• تعریف هدف شبیه سازی برای مش بندی هوشمند و مکانیزم کنترلی تحلیلی .

• تعیین هوشمند دامنه محاسباتی 1برای جریان داخلی و خارجی .

• بررسی دقیق همگرایی رفتار عضوها 2 .

• نمایش اطّــــــــــلاعات پویا درمــورد فرآیند حلّ مسأله و همگرایی به سمت هدف ( هم به صورت عددی و هم  به صورت گرافیکی ) در پنـجره کنترل تحلیل ( Analysis control) و نتایج قابل تنظیم در پنجره ی نمایش نتایج .

• روندهای توقّف عملیّات ، لغو عملیّات و دوباره شروع کردن عملیّات .

• محاسبات گروهی 3برای پروژه های از پیش تعریف شده COSMOSFloWorks .

• پایگاه داده وسیع و قابل تغییر مهندسی از خواص گازها ، مایعات ، جامدات و موادّ نفوذپذیر، منحنی مشخّصه فن ها و واحدها .

 • ماشین حساب همراه برای محاسبات ساده در مورد معادلات حرکت سیّال .

• عیب یاب همراه برای مشخّص کردن مشکلات مهندسی .

COSMOSFloWorks در دو ساختار مختلف عرضه می شود که جدول (2) نشان دهنده تفاوت این دو با هم می باشد .

جدول2- دو ساختار COSMOSFloworks

نوع تحلیل

COSMOSFloworks

Standard

COSMOSFloworks

PE

جریان داخلی یا خارجی

×

×

غیر قابل تراکم (مایع)

×

×

قابل تراکم ( گاز)

×

×

جریان چسبنده

×

×

مادون صوت ، صوتی و مافوق صوت

×

×

حل انتخابی جریان آرام ، مغشوش یا جریان در ناحیه گذرا

×

×

تحلیل حرکت یکنواخت

×

×

تحلیل وابسته به زمان

×

×

مدل زبری دیواره

×

×

جریان همرفتی طبیعی و اجباری

×

×

محیط نفوذ پذیر

×

×

ترکیب چند سیّال

×

×

انتقال حرارتconjugated

×

×

هدایت و همرفت

×

×

تشعشع به محیط

×

×

منحنی مشخّصه fan

×

×

توانایی رسم نمودار پیشرفته

×

×

انیمیشن

×

×

کنترل مش نیمه خودکار

×

×

نشان دادن شبیه سازی برپایه مش بندی

×

 

کنترل پیشرفته حل کننده

 

×

مایعات غیر نیوتونی

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

Adams

LS-DYNA

AUTODYN

pro-engineer پرو/اینجینیر(نرم‌افزار طراحی قطعات)

Marc (نرم‌افزار تحلیل نیروها و تنشها)

Ansys نرم‌افزاری برای تحلیل مهندسي قطعات در تحليل هاي ديناميكي

cad نرم‌افزار طراحي 2d و3d

Catia(نرم‌افزار طراحی قطعات)

Gambit

MasterCAm (تولید به کمک کامپیوتر)

Fluent(نرمافزار تحلیل و بر رسی حرکت سیالات)

Matlab(نرم‌افزاری برای نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی)

Mathcad

Working Model

Nastran

PATRAN

Abaqus

Solidworks (نرم‌افزار طراحی قطعات) PDMS

Autocad(نرم‌افزار طراحی قطعات)

inventor

Mechanical Desktop

Microstation

AutoPlant

Maple(نرم‌افزار محاسبات ریاضی و مهندسی)

CadPipe

Power shape نرم‌افزار مدلسازي

Power mill نرم‌افزار شبيه سازي توليد قطعات

PDMS

AutoPipe

AutoPlant

EES (Engineering Equation Solver)

Carrier

Aspen B-Jac

building systems

Cosmos(نرم‌افزار تحلیل نیروها و تنشها)

POWERMILL&POWERSHAPE

CAESAR II

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

یکی از اساس ترین عناصر اتوماسیون صنعتی تولید یکپارچه به کمک کامپیوتر می باشد.

که دارای سه گروه زیر است:

         1-طراحی به کمک کامپیوتر CAD   : تکنولوژی به وجود اوردن یک قطعه با استفاده از سیستم های کامپیوتری.

         2-مهندسی به کمک کامپیوتر CAE: تکنولوژی تجزیه و تحلیل قطعات به وجود آمده در CAD با استفاده از سیستم های کامپیوتری که به طراح این توانایی را می دهد تا با شبیه سازی شرایط واقعی بروی قطعه رفتار آن را در شرایط مختلف پیش بینی کند.

         3-تولید به کمک کامپیوتر  CAM  : تکنولوژی برنامه ریزی مدیریت و کنترل عوامل تولید با استفاده از سیستم های کامپیوتری.

الف ) طراحي مهندسي به كمك كامپيوتر

         طراحي اوليه فرم اجزاء خودرو طي گامهاي پي در پي به صورت زير انجام مي گيرد

         طراحي مفهومي

         مشخص نمودن نوع خودرويي كه طراحي يا توسعه طرح ان لازم است

         تعييين يا تصميم گيري  ارتباط با ابعاد كلي طرح خودرو

         تعيين زير مجموعه ها و اجزاء الزامي و اجزاء اختياري خودرو

         تعيين چيدمان كلي خودرو

         مشخص نمودن هدف از طراحي يا توسعه طرح خودروي موجود : تغيير موتور جهت افزايش توان تغيير طرح بدنه ، بهبود كيفيت ، كاهش قيمت ، كاهش هزينه تمام شده خودرو ، كاهش وزن جهت شتابگيري مناسبتر

         برسي پايداري سمتي خودرو ، فرمان پذيري ، آرامش سفر ، انطباق با آخرين استاندارد ها و غيره

         طراحي صنعتي

         طراحي شكل خارجي بدنه ( جلو ، انتها ، سقف و غيره )

         طراحي يا انتخاب تزيينات خارجي ( چراغها ، جلو ، پنجره ، سپر و غيره )

         طراحي يا انتخاب تزيينات داخلي ( داشبورد ، جلو آمپر ، صندلي و غيره )

         طراحي فرمي زير مجموعه هاي خودرو

         قاب شاسي و اتصال بدنه به شاسي

         طراحي فرمي بدنه ( بخش جلوي بدنه ، بخش زيرين بدنه ، ورقهاي جانبي ، سقف ، بخش عقب بدنه و غيره )

         درها ( در بغل ، در محفظه موتور ، در صندوق عقب و غيره )

         مكانيزم قفل و باز و بسته شدن در ها ( در بغل ، در محفظه موتور ، در در صندوق عقب و غيره ) مكانيزم شيشه بالابر ، مكانيزم تنظيم آينه و مكانيزم جمع آوري آب از سطح بدنه

         تزيينات داخلي و خارجي ( صندلي و مكانيزم مرتبط ، سپر ، سقف ، آفتابگردان چراغها ، جلو پنجره ف اسپويلر روي صندوق عقب ، جلو پنجره ، برف پاك كن ، كف پوش تزيينات در و غيره )

         طراحي فرمي اجزاء

         طراحي فرمي بدنه ( بخش جلوي بدنه ، بخش زيرين بدنه ، ورقهاي جانبي ، سقف ، بخش عقب بدنه و غيره )

         درها ( در بغل ، در محفظه موتور ، در صندوق عقب و غيره )

         تزيينات داخلي و خارجي ( صندلي و مكانيزم مرتبط ، سپر ، سقف ، آفتابگير ، چراغها ، جلو پنجره ، اسپويلر روي صندوق عقب ، داشبورد ، برف پاك كن ، كف پوش ، تزيينات در و غيره )

         تطبيق طرح با استاندارد هاي الزامي طراحي واستاندارد هاي تاييد نوع خودرو

         بدنه ( توجه به الزامات اجباري سازه اي ، برجستگيهاي خارجي بدنه ، فواصل مجاز ميان اجزاء مختلف يا ميان اجزاء و سطح جاده ، مقاطع ، سطح صدا و موارد ديگر )

         تزيينات داخلي وخارجي ( صندلي ، كمربند ، چراغها ، نشاندهنده ها و موارد ديگر )

         اجزاء متحرك ( مكانيزم قفل و لولا و موارد ديگر )

         نمونه اي از نرم افزار هاي مهندسي مرتبط با طراحي مهندسي به كمك كامپيوتر كه در شركت هاي بين المللي طراح خودرو متداول هستند به گونه زير هستند

         AUTOCAD , MDT, CATIA , ALIAS , I-DEAS , PROENGINEER , ADX , SOLID WORKS

ب) تحليل مهندسي به كمك كامپيوتر

         اين مرحله شامل برسي مناسب بودن طرح اوليه و به بيان ديگر شامل صحه گذاري و طراحي جزييات بوده و شامل يك يا چند تحليل از تحليل هاي زير است

         تحليل سازه اي

         تحليل استاتيكي خطي ( تحليل جابجايي ، تنش و سختي )

         تحليل مودال ( فركانسي )

         تحليل پاسخ فركانسي

         تحليل خطي كمانش

         تحليل تنشهاي حرارتي

         بهينه سازي شكل هندسي و ابعاد

         برخي از نرم افزار هاي متداول در اين زمينه عبارت اند از : NASTRAN , ABAQUS , PATRAN , I-DEAS

         تحليل غير خطي

         تحليل زماني گذرا و پايا

         تحليل رفتار غير الاستيك و تنش هاي پسماند

         تحليل جابجايي هاي بزرگ

         تحليل مسائل داراي مرز متحرك يا تماس

         نرم افزار هاي متداول در اين زمينه عبارت اند از : LS/DYNA3D , DYNAFORM , FEMB , ETA/VPG

         شبيه سازي حركت و دوام قطعات بر روي جاده مجازي

         نرم افزار معروف در اين زمينه ETA/VPG  و ADAMS  بوده و تحليلهاي متداول در اين زميته عبارت اند از :

         تحليل استحكام و دوام مدل خودروي كامل (برخورد با جدول كنار جاده ،گذر از جاده هاي داراي دست انداز و چاله هاي متوالي ،حركت بروي جاده بلژيكي ،تعين نيروهاي وارده از سوي جاده ،شبيه سازي تستهاي خودرو ،شبيه سازي برخورد متوالي درب موتور به بدنه ،بررسي ارتعاشات اتفاقي)

         شبيه سازي واژگوني خودرو (حركت در مسير مارپيچ ،رانندگي بروي جاده شيبدار ،تعيين سرعت لغزش بحراني ،لغزش بروي سطح شيبدار و حركت در پيچ شيبدار،برخورد با مانع و ترمزگيري بروي سطح شيبدار)

         تحليل برخورد :

         نرم افزارهاي متداول در اين زمينه ،عبارتند از :LS-DYNA,PAM CRASH,ETA/FEMB تحليلهايي كه در اين رده مي گنجد به گونه زيرند :

         برخورد از جلو.

         برخورد جانبي.

         برخورد سقف.

         برخورد از عقب.

         برخورد سپر.

         استحكام صندلي.

         استحكام و عملكرد كمر بند ايمني.

         برخورد سر سرنشين به شيشه جلو يا به سر سرنشين مجاور.

         تحليل رفتار ديناميكي خودرو :

         تحليل ياد شده شامل تحليل ديناميكي طولي ،تحليل فرمان پذيري و تحليل ارتعاشات خودرو جهت تعين مشخصه هاي مناسب اجزا سيستم تعليق يا اجزا سيستم انتقال قدرت ،مي گردند.نرم افزار متداول در اين زمينه  :DADS,ADAMS وEASYS مي باشند.تحليل رفتار ديناميكي خودرو شامل موارد زير مي باشد :

         طراحي چيدمان اوليه اجزا.طراحي سيستم تعليق (سيستم جناغي ،مكانيزم چند ميله اي ،استرات ،بازوي دنباله دار ،فنر تخت ،فنر گازي و موارد ديگر ).

         طراحي سيستم فرمان (سيستك فرمان گوي و مهره ،سيستم فرمان دنده شانه اي ،سيستم فرمان هيدروليك و موارد ديگر ).

         طراحي سيستم نگهداري موتور.

         تحليل خستگي :

         تحيل آسيب انباشته.

         تحليل عمر خستگي اجزا.

         تحليل عمر خستگي در بارهاي اتفاقي.

         اين تحليل ها توسط نرم افزاري مانند:MSC-Fatigueانجام مي شود.

         تحليل انتقال حرارت :

         انتقال حرارت به شيوه هدايت.

         انتقال حرارت به شيوه جابجايي آزاد يا اجباري

         انتقال حرارت به شيوه تشعشع.

         شبيه سازي فرايند جوش

         سيستمهاي ترمومكانيكي كوپل

         تحليل و شبيه سازي اختلاط و احتراق :

         اين گونه تحليل ،در خودرو شامل شبيه سازي و تحليل جريان ،اختلاط و سوخت و احتراق مي باشد.از نرم افزار متداول در اين زمينه مي توان از نرم افزار هاي FLUENT,VECTICوSTAR CD نام برد.

         تحليل نويز و ارتعاش :

         تحليل فركانسي.

         تحليا اكوستيك و نويز(مانند نويز ناشي از جريان باد عبوري از روي بدنه )

         پاسخ فركانسي

         نويز ناشي از مجموعه ترمز.

         شبيه سازي پديده تشديد در ديواره تاير.

         تحليا ارتعاش اجباري و آزادچرخ ،سيستم تعليق و سازه .

         تحليا ارتعاشات انتقال يافته به بدنه و سر نشين از موتور و جاده.

         تحليل حساسيت و بهينه سازي.

         تحليل آيروديناميكي و جريان.

         از نرم افزارهاي متداول در اين زمينه ،مي توان نرم افزارهايSTAR-CDوFLUENTنام برد.

ج)ساخت و طراحي فرآيند ساخت به كمك كامپيوتر

         تعريف و توليد مسير ابزار يا لبه برش

         تحليل فرم دهي (شبيه سازي فرم دهي ورق ها ،شبيه سازي خمكاري ،شبيه سازي كشش عميق و برش ،شبيه سازي برگشت ورق ،شبيه سازي فرايند هيدروفرم ،محاسبه نيروي ورق گير،تحليل اكسترژون و فورج و غيره)

         طراحي قالب.

         انتخاب پرس

         طراحي جيگ و فيكسچر

         برخي از نرم افزار هاي مهندسي مرتبط به گونه زيرند:

         -Master ,PAM STAMP, CLIKS , WORK NC , NC/CNC MILING ,RP SYSTEMS,DYNFORM

آشنایی با MSC SOFTWARE

         از شرکت های که در زمینه تولید نرم افزارهای مهندسی پیش روبوده شرکت MSC SOFTWARE است .ساختمان مرکزی شرکت MSC در سانتاآنا کالیفرنیا واقع شده است.این شرکت در سال 1963 توسط ریچارد مکنال و رابرت استفند تاسیس شد.اولین محصول این شرکتSADSAM بوده که طلایه دار برنامه معروف شرکتMSCیعنی برنامهMSC.NASTRANشد.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

محیط های نرم افزار adams

 

نرم افزار ADAMS

         ADAMS یکی از قوی ترین،پرمصرف ترین و معروف ترین نرم افزارهای شبیه سازی سیستم های مکانیکی است.نام این نرم افزار مخفف AUTOMATIC Dynamic Analysis of Mechanical systemاست و حدود 25 سال پیش در دانشگاه میشیگان توسط Ann Arbor پایه ریزی شد.

         قابلیت اصلی این نرم افزار ایجادFunctional Virtual Prototype یا نمونه ی ازمایشی مجازی از این طرح می باشد.با توجه به این توانایی،تیم مهندسی قادر خواهد بود قبل از اقدام به ساخت نمونه اولیه ی فیزیکی طراحی،تست،مرور و بهینه سازی یک طرح یا یک سیستم مکانیکی را به راحتی و با هزینه و زمان کمتر انجام دهند.

محیط های نرم افزار adams

         ADAMS/View:

         در محيط Adams/viewمي توان با استفاده از ابزارهاي قدرتمند موجود در آن ؛اجزا تشكيل دهنده مدل مكانيكي را به راحتي ايجاد كرده و مكانيزم مطلوب را مدل سازي نمود.Adams/viewاين امكان را به كاربر مي دهد تا حركت مكانيزم را شبيه سازي نمايد؛و جهت يافتن طرح بهينه و مطلوب مكانيزم مذكور ؛متغيرات طراحي خود را مورد ارزيابي قرار دهد.

محیط ADAMS/VIEW

 

ADAMS/Car:

         ADAMS/Carيك محيط ويژه براي مدل سازي وسايط نقليه مي باشد.با استفاده از آن مي توان به سرعت زير ساختارهاي مربوط به يك وسيله نقليه را ايجاد كرده؛سپس آنها را به منظور ملاحظه رفتار و عملكردشان تحليل نمود.با تعريف كردن زير سيستم هاي وسيله نقليه؛نظير بدنه؛جلوبندي؛سيستم تعليق ، سيستم فرمان مي توان كليه آنها را در محيط ADAMS/Carمونتاژ كرده و بررسي ها و تحليل هاي مورد نظر بروي كل سيستم را در ADAMS/Car انجام داد.

adams car

محیط ADAMS/CAR

 

 

ADAMS/Engine:

          ADAMS/Engineمحيط ويژه اي را براي مدل سازي موتورهاي احتراق داخلي در اختيار كاربر قرارمي دهد.با استفاده از آن مي توان به سرعت زير سيستم هاي مربوط به يك موتور احتراق داخلي نظير سيلندر پيستون،ميل لنگ،سوپاپ و ...را ايجاد و مونتاژنمود و در نهايت عملكرد سيستم را مورد بررسي قرار داد.

         بر اساس نتايج ADAMS/Engineمي توان به منظور ارزيابي اثرات متغيرات سيستم ،در مولفه هاي سازنده موتور تغييراتي ايجاد نمود.

محیط ADAMS/ENGINE

 

 

ADAMS/Aircraft:

         ADAMS/Aircraftمحيط ويژه اي براي مدل سازي اجزا تشكيل دهنده يك هواپيما مي باشد.يك مدل ديجيتال هواپيما،مجموعه مونتاژ شدهاي از زير سيستم هاي متعدد و منحصر بفرد همانند يك هواپيماي واقعي مي باشد.اين محيط به كاربر اجازه مي دهد تا زير سيستم ها و اجزا مذكور را ايجاد و مونتاژ نمود و مدل ديجيتال هواپيما را تحت آناليزهاي گوناگوني چون تست شبيه سازي حركت و تست ارتعاشي ...قرار دهد.

محیط ADAMS/AIRCRAFT

 

 

ADAMS/Chassis:

         ADAMS/Chassis محيطي براي انجام يك تحليل كامل خودرو مهيا مي كند.با استفاده از ADAMS/Chassisمي توانيد تحليل هاي زير را انجام دهيد:

         تحليلHalf-vehicle: در حين اين تحليل رفتار سيستم تعليق مورد ارزيابي قرار مي گيرد و شامل بخش هاي زير است:

         -Ride motion

         -Roll motion

         - Steering

         - Compliance

ADAMS/Rail:

         ADAMS/Rail محيطي را براي مدل سازي ريل هاي وسايط نقليه فراهم نمود و شامل دو مد مي باشد :

         Standard Interface : هنگامي اين مد مورد استفاده قرارمي گيرد كه كاربر بخواهد با الگوي موجود در نرم افزار كار كند و مدل هاي ريل را ايجاد كرده و تحليل نمود.

         Template Builder : كاربر با مهارت كافي ميتواند با استفاده از اين مد، الگوهاي جديدي از رييل هاي را ايجاد نمود و از آنها در بخش standard interfaceاستفاده نمود.

محیط ADAMS/RAIL

 

 

         ADAMS/Solver:

         ADAMS/Solver يكي از ابزارهاي كاربردي و قدرتمند تحليل عددي است كه بصورت خودكار معادلات حركت را براي شبيه سازي هاي ديناميكي ،استاتيكي و ...حل مي كند.با استفاده از آن مي توان مدل سيستم هاي مكانيكي را ايجاد ،تست و اصلاح نمود.در صورتيكه اين محصول با ADAMS/Linear

         ادغام گردد،مي توان مدل هاي مكانيكي غير خطي را خطي كرده و سپس با بردن نتايج شبيه سازي به يك محيط گرافيكي مثل ADAMS/view مدل را بهينه سازي و از خروجي هاي مسئله نمودار تهيه نمود.

محیطADAMS/SOLVER

 

 

         ADAMS/Insight:

         ADAMS/Insightمحصول مستقلي است كه مي تواند به همراه ADAMS /Engine،ADAMS/view ،ADAMS/Chassis ،ADAMS/Carبكار گرفته شود.اين محيط به كاربر اجازه مي دهد تا تا با بكارگيري مجموعه اي از ابزارهاي آماري و انجام آزمايش هاي متعدد روي مدل مكانيكي ،نحوه اصلاح و بهينه سازي سيستم مورد نظر را بهتر درك نمايد.

محیط ADAMS/INSIGHT

 

 

ADAMS/Post-processor:

         ADAMS/Post-processorيك ابزار پس پردازش قدرتمند است كه به كاربر امكان مي دهد كه نتايج شبيه سازي سيستم مورد نظر را كه در ساير محصولات ADAMSانجام شده است را ملاحظه نمايد.

محیط ADAMS/POSTPROCESSOR

 

 

         ADAMS/Driveline

         ADAMS/Driveline اين امكان را فراهم مي كند كه كاربر همانند يك راننده واقعي كليه اعمال كنترلي خودرو نظير كنترل زمان ترمز ، كنترل سوخت ورودي به موتور تعويض دنده و كلاچ گيري را شبيه سازي نمايد براي اين كار مي بايست مسيري را با مشخص كردن مرزهاي آن انتخاب نموده پس از آن سرعت اتموبيل را طبق مسير انتخابي و با توجه به مشخصات اتومبيل تعيين نمود در اين حال با كنترل فرمان و با استفاده از پدال ها ي ترمز كلاچ و تعويض دنده مي توان بر روي سرعت اتومبيل تاثير گذاشت در نهايت كليه عملكرد سيستم توسط ADAMS/Driveline در اختيار كاربر قرار داده مي شود

محیط ADAMS/DRIVERLINE

 

 

ماژول هاي ADAMS

ADAMS/ Autoflex  :

         اين ما‍ژول به كاربر اجازه مي دهد تا مدل انعطاف پذير را به مكانيزم مورد نظر خود اضافه كند و بدون استفاده از برنامه هاي تحليل اجزاء محدود ( FEA ) شبيه سازي هاي واقعي تري را انجام دهد . براي استفاده از ADAMS/ Autoflex از مدل  ADAMS  شروع به كار كرده و سپس اجزاء صلب تشكيل دهنده مدل با اجزاء انعطاف پذير جايگزين مي شود

 

ماژول AUTO FLEX

 

ADAMS/Control :

         ADAMS/Control به كار بر اجازه مي دهد تا مدل ADAMS  خود را به بلوك دياگرام ايجاد شده توسط برنامه هاي كاربردي ديگر نظير MATLAB  ، EASY و يا MATRIX متصل نموده و بدين ترتيب سيستم مكانيكي را كنترل نمايد در واقع تركيبي از ابزار هاي شبيه سازي سيستم هاي مكانيكي و كنترلي مي توان

         به مدل ADAMS ، سيستم كنترلي خبره اضافه نمود و سيستم تركيبي را شبيه سازي كرد

         بدون نوشتن معادلات از اطلاعات بدست آمده از مدل ADAMS ، شبيه سازي سيستم مكانيكي ايجاد نمود

         تحليل نتايج بدست آمده را در محيط ADAMS و يا ساير محيط هاي كار بردي كنترلي انجام داد و با اين كار فرايند طراحي را بهبود بخشيد

ADAMS/Vibration

         با استفاده از ADAMS/Vibration مي توان ارتعاشاد اجباري مدل را مورد مطالعه قرار داده و با استفاده از آن در مطالعات مربوط به نويز ، ارتعاش و آشوب ( NVH  ) اثر ارتعاش را در اتوموبيل قطار هواپيما و يا در هر سيستم مكانيكي دگر پيش بيني كرد

Vibrationماژول

 

 

         ADAMS/Durability

         با استفاده از ADAMS/Durability ميتوان اطلاعات مربوط به بارها نيرو ها و شتاب ها را به صورت فرمت ذيل خواند يا نوشت

         Node ´s  DAC

         MTS systems corporation ´s  RPC(remote parameter control)III

         رابطه هاي ADAMS/Durability بين سابقه بار گذاري اندازه گيري شده از قبيل بار هاي محوري … و برنامه هاي تحليل پايداري از قبيل nsoft ، F-E-Fatigue و ماشين هاي تست استحكام ارتباط برقرار مي نمايد همچنين در اين محيط مي توان تنش ،كرنش ،خرابي، و خستگي اجزاء انعطاف پذير را برسي نمود

         ADAMS/Hydraulics:

         ADAMS/Hydraulics در برگيرنده كليه اجزاء سازنده مدار يك سيستم هيدروليك شامل شير هاي هيدروليك جك هاي هيدروليك و … مي باشد

         با استفاده از ADAMS/Hydraulics سيستم هاي مركب مكانيكي قابل شيبيه سازي مي باشد

         اتومبيل ها هواپيما و ماشين الات سنگين به عنوان مثال هاي كاربردي از تركيب سيستم هاي مكانيكي و هيدروليكي معرفي مي گردند

ماژول HYDRAULIC
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |